Yogales

Een yogales bestaat uit yogahoudingen (asana’s), ademhaling (pranayama)-, concentratie/meditatie- en ontspanningsoefeningen. De yogales begint met ademhaling- en concentratieoefeningen om lichaam en geest tot rust te brengen waarna je je wervelkolom rustig aan in beweging brengt en de yogahoudingen aanbod komen. Naar het eind toe worden de houdingen minder inspannend en is er op het eind een algehele ontspanning (savasana). De focus ligt bij aandachtig en voelend aanwezig zijn. De ademhaling speelt hierbij een belangrijke rol. De inspanning van het bewegen helpt naderhand om dieper te ontspannen. In mijn lessen vind ik aandacht voor de lichaamshouding belangrijk. Een goede lichaamshouding ondersteunt het lichaam zodat met minimale inspanning de houding of beweging goed uitgevoerd wordt. De oefeningen helpen je bij het ontwikkelen van kracht, souplesse en balans. In het begin kunnen de houdingen als inspannend ervaren worden maar met regelmatige beoefening ontstaat er gaandeweg een ruimere beleving van het moment. Een proces van meer bewustwording wordt in gang gezet waarin nog veel meer te ontdekken valt.

De yogalessen zijn voor iedereen geschikt of je nu jong of oud bent, stijf of lenig, wel of geen fysieke klachten hebt en wel of niet eerder yoga gedaan hebt. Ieder oefent op zijn/haar niveau en doet wat binnen zijn/haar mogelijkheden ligt met eventuele aanpassingen.

In de yogaruimte bij mij thuis in Valkenburg wordt aan kleine groepen yogales gegeven (maximaal 6 personen). Er is daardoor de mogelijkheid tot meer persoonlijke begeleiding en aandacht. De duur van de yogalessen is 75 minuten. Hierdoor is er op deze locatie meer ruimte voor verdieping en komt vaak yogafilosofie aan bod.

Yogalessen voor specifieke doelgroepen als kinderen en ouderen zijn ook mogelijk.



www.yogatouch4flow.nl